Op internet rondkijkende zag ik opeens dat het begrip mysteriespelen ook gehanteerd wordt voor een gezamenlijk spel waarbij het oplossen van een misdaad of moord centraal staat. Dat is natuurlijk leuk en spannend, maar dit is wel een heel andere vorm van mysteriespelen als waar ik me mee bezig houdt.
De mysteriespelen waar ik mee werk en op doel, daarin staan hele andere zaken centraal. Alhoewel er in een mythe ook wel eens een moord wordt gepleegd, denk maar eens aan het verhaal van de jaloerse Seth die zijn broer Osiris ombrengt.
De mysteries waar ik mee werk zijn o.a.:
-Christelijke en Bijbelse verhalen
-Arthur Traditie, Keltische Mythologie en Magie,
-Joods verhalen, kabbalah en Mysticisme
-Griekse filosofie en Mythologie
-Egyptische Magie en Mythologie
-Sumerische, Babylonische, Akkadische Mythologie en Sterrenmythes
Ook kan in feite het werk van bijvoorbeeld Plato, Dante, Shakespeare of Vondel kan gebruikt worden voor het creëren van een mysteriespel.
Wat voor mysteriespelen ik met de spelers ga doen is natuurlijk geheel afhankelijk van de mensen die hier aan mee doen. Er wordt rekening gehouden met waar de belangstelling naar uit gaat. Hier moeten we samen wel uitkomen.
"O jee, zullen de lezers denken, "dan moet je als deelnemer allemaal van die ingewikkelde teksten uit het hoofd gaan leren". Nee, dat is dus niet het geval en dat gaan we ook niet doen ook. Wij zijn geen toneelvereniging en we geven ook geen voorstellingen voor een publiek. We doen het met en voor de groep.
Iedere deelnemer krijgt een boekwerkje, met het mysteriespel, die we gaan uitvoeren en behandelen. Daarin staat beschreven wat je rol is en daarin staat ook de tekst die bij de rol hoort. Het Mysteriespel lezen we als het ware op uit het boekje en als spelende leven we ons in de rol. Uit de praktijk is gebleken, dat men in het vuur van het spel zich zo inleeft in het spel, dat het gebruik van een tekstboekje niet verstorend werkt.
Er zijn heel veel verschillende mysteriespelen die we kunnen uitvoeren. Het is dus zeker niet de bedoeling dat we heel lang in een bepaalde thema blijven hangen. Wel wil ik bij iedere bijeenkomst het thema, waar het mysteriespel over gaat, nader uitdiepen en iets over de achtergronden van het mysterie vertellen. De deelnemers mogen hierin natuurlijk ook hun bijdrage leveren, graag zelfs. De bedoeling is immers dat we van elkaar wijzer worden en inbreng is altijd welkom.
Mysteriespelen
maandag 22 augustus 2011
zondag 21 augustus 2011
Wel een mysteriespelen groep, maar liever geen geheime genootschap!
Wie zich praktisch wil bezighouden met oude mysteriën en actief opzoek gaat naar mensen die zich hier ook in interesseren zal al gauw merken dat er niet zo heel veel plaatsen zijn waar je praktisch iets kan doen met de Westerse mysteriën. Op het internet zijn wel een aantal mensen te vinden die actief bezig zijn met de Westerse mysterie tradities en met mysterie spelen, maar die zijn meestal verbonden aan een (geheime)genootschap, een kerk of een orde. Er wordt volop geadverteerd op het internet door verschillende van deze groepen.
Vaak staat er een lidmaatschap van een bepaalde groep tegenover en moet je aan allerlei verplichtingen voldoen. Het zijn dan meestal ook nog verplichtingen die op zich niets met de onderwerpen die bestudeerd worden van doen hebben. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om plicht of om deelname in een hiërarchische-orde structuur. Dat is nu precies wat ik niet wil beogen met mijn mysteriëngroep. Ik streef naar gelijkwaardigheid onder de deelnemers. Liever dus geen geheim genootschap, maar een open groep.
Deelname aan dergelijk groepen, die op het internet te vinden zijn, is dan vaak ook niet vrijblijvend, maar houdt in dat je een gelofte van geheimhouding of een eed (van getrouwheid) moet afleggen eer je mag deelnemen aan de mysteriespelen. Dat is in mijn ogen dikke onzin, want wat moet er in onze tijd nu nog geheim worden gehouden? Er valt niets geheim te houden en er is niets geheimzinnigs aan het opvoeren van een oude mythes. Dus aan geheimhoudplicht of het geheimhouden van kennis, daar doe ik liever niet aan.
Op de een of andere manier is in de in de loop van de geschiedenis de praktische uitwerking van de oude mysteriën ontvankelijk gebleken voor mensen die er baat bij hebben om allerlei regels om de deelname aan de spelen heen te bedenken. Dat is jammer want het is niet iets wat onder de mom van geheimzinnigheid of geheim genootschap hoeft plaats te vinden. Het leidt alleen maar af van waar het nu eigenlijk om te doen is; het beleven of het zich inleven in het mysterie spel.
Natuurlijk zijn er, net als ik, mensen die niet lid willen zijn of worden van een kerk, een groepring of een geheimzinnige orde, maar wel geïnteresseerd zijn in mysteriespelen. Naast het zelf organiseren van mysterie spelen is het dus vrijwel onmogelijk om ergens neutraal iets met mysterie spelen te doen.
Ik ben zelf ooit al eens naarstig opzoek geweest naar zo'n neutrale mysterie spelen groep, maar die is helaas nergens te vinden, vandaar dat ik maar snel ben begonnen met een eigen mysteriën speelgroep.
Vaak staat er een lidmaatschap van een bepaalde groep tegenover en moet je aan allerlei verplichtingen voldoen. Het zijn dan meestal ook nog verplichtingen die op zich niets met de onderwerpen die bestudeerd worden van doen hebben. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om plicht of om deelname in een hiërarchische-orde structuur. Dat is nu precies wat ik niet wil beogen met mijn mysteriëngroep. Ik streef naar gelijkwaardigheid onder de deelnemers. Liever dus geen geheim genootschap, maar een open groep.
Deelname aan dergelijk groepen, die op het internet te vinden zijn, is dan vaak ook niet vrijblijvend, maar houdt in dat je een gelofte van geheimhouding of een eed (van getrouwheid) moet afleggen eer je mag deelnemen aan de mysteriespelen. Dat is in mijn ogen dikke onzin, want wat moet er in onze tijd nu nog geheim worden gehouden? Er valt niets geheim te houden en er is niets geheimzinnigs aan het opvoeren van een oude mythes. Dus aan geheimhoudplicht of het geheimhouden van kennis, daar doe ik liever niet aan.
Op de een of andere manier is in de in de loop van de geschiedenis de praktische uitwerking van de oude mysteriën ontvankelijk gebleken voor mensen die er baat bij hebben om allerlei regels om de deelname aan de spelen heen te bedenken. Dat is jammer want het is niet iets wat onder de mom van geheimzinnigheid of geheim genootschap hoeft plaats te vinden. Het leidt alleen maar af van waar het nu eigenlijk om te doen is; het beleven of het zich inleven in het mysterie spel.
Natuurlijk zijn er, net als ik, mensen die niet lid willen zijn of worden van een kerk, een groepring of een geheimzinnige orde, maar wel geïnteresseerd zijn in mysteriespelen. Naast het zelf organiseren van mysterie spelen is het dus vrijwel onmogelijk om ergens neutraal iets met mysterie spelen te doen.
Ik ben zelf ooit al eens naarstig opzoek geweest naar zo'n neutrale mysterie spelen groep, maar die is helaas nergens te vinden, vandaar dat ik maar snel ben begonnen met een eigen mysteriën speelgroep.
Wie wil er mee doen met mysteries spelen?
Al heel lang ben ik geïnteresseerd in oude mysterie tradities. ik heb er veel over gelezen en er mijn studie van gemaakt. Lezen en studeren over oude tradities is natuurlijk heel erg leuk en interessant, maar wat kan je er in onze moderne tijd mee, behalve je kennis verbreden?
Het antwoord op deze vraag was voor mij al snel gevonden, door de het idee op te vatten om de oude mysteriën weer praktische tot leven te roepen. Een boeken lees-studiegroepje heb ik al, daar doen we de therorie.
Naast de leesgroep over de oude mysteriën wil ik de mysteriën nu ook in praktische zin tot leven brengen en ze gaan uitvoeren en opvoeren. net zo als dat in de oudheid werd gedaan. Waardoor de verhalen waarover je normaal alleen kan lezen als het ware tot leven komen en voor je gaan spreken. Dit wil ik gaan doen in de vorm van mysteriespelen en mysterie drama's.
Dit kan ik natuurlijk niet in mijn eentje, daar heb je meer mensen voor nodig. Ik zou mijn interesse dan ook graag willen delen met anderen. Daarom ben ik opzoek naar mensen die net als ik ook geïnteresseerd zijn om zich op praktische wijze te verdiepen in Westerse mysterietradities, mythes, mythologieën, het oude Egypte, Babylon, Griekse mythologieën nog veel meer interessante zaken.
Wie hier serieus interesse in heeft is dan ook van harte welkom. Er zijn geen kosten aan de deelname verbonden. Wel verwacht ik, van mensen die mee willen doen, dat ze een serieuze motivatie, inzet en interesse er er tijd voor hebben. Als je zin hebt om mee te doen ben je van harte welkom.
Ik groet u alvast hartelijk,
Kyria
Het antwoord op deze vraag was voor mij al snel gevonden, door de het idee op te vatten om de oude mysteriën weer praktische tot leven te roepen. Een boeken lees-studiegroepje heb ik al, daar doen we de therorie.
Naast de leesgroep over de oude mysteriën wil ik de mysteriën nu ook in praktische zin tot leven brengen en ze gaan uitvoeren en opvoeren. net zo als dat in de oudheid werd gedaan. Waardoor de verhalen waarover je normaal alleen kan lezen als het ware tot leven komen en voor je gaan spreken. Dit wil ik gaan doen in de vorm van mysteriespelen en mysterie drama's.
Dit kan ik natuurlijk niet in mijn eentje, daar heb je meer mensen voor nodig. Ik zou mijn interesse dan ook graag willen delen met anderen. Daarom ben ik opzoek naar mensen die net als ik ook geïnteresseerd zijn om zich op praktische wijze te verdiepen in Westerse mysterietradities, mythes, mythologieën, het oude Egypte, Babylon, Griekse mythologieën nog veel meer interessante zaken.
Wie hier serieus interesse in heeft is dan ook van harte welkom. Er zijn geen kosten aan de deelname verbonden. Wel verwacht ik, van mensen die mee willen doen, dat ze een serieuze motivatie, inzet en interesse er er tijd voor hebben. Als je zin hebt om mee te doen ben je van harte welkom.
Ik groet u alvast hartelijk,
Kyria
zondag 7 augustus 2011
Mysteriespelen
Geïnteresseerd in Westerse Mysterie tradities en Mysteriën? Doe dan mee met Kyria's Mysteriespelen!
Meer informatie hier over vindt u op deze Blog-pagina.
Meer informatie hier over vindt u op deze Blog-pagina.
Abonneren op:
Posts (Atom)


