zondag 21 augustus 2011

Wel een mysteriespelen groep, maar liever geen geheime genootschap!

Wie zich praktisch wil bezighouden met oude mysteriën en actief opzoek gaat naar mensen die zich hier ook in interesseren zal al gauw merken dat er niet zo heel veel plaatsen zijn waar je praktisch iets kan doen met de Westerse mysteriën. Op het internet zijn wel een aantal mensen te vinden die actief bezig zijn met de Westerse mysterie tradities en met mysterie spelen, maar die zijn meestal verbonden aan een (geheime)genootschap, een kerk of een orde. Er wordt volop geadverteerd op het internet door verschillende van deze groepen.

Vaak staat er een lidmaatschap van een bepaalde groep tegenover en moet je aan allerlei verplichtingen voldoen. Het zijn dan meestal ook nog verplichtingen die op zich niets met de onderwerpen die bestudeerd worden van doen hebben. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om plicht of om deelname in een hiërarchische-orde structuur. Dat is nu precies wat ik niet wil beogen met mijn mysteriëngroep. Ik streef naar gelijkwaardigheid onder de deelnemers. Liever dus geen geheim genootschap, maar een open groep.

Deelname aan dergelijk groepen, die op het internet te vinden zijn, is dan vaak ook niet vrijblijvend, maar houdt in dat je een gelofte van geheimhouding of een eed (van getrouwheid) moet afleggen eer je mag deelnemen aan de mysteriespelen. Dat is in mijn ogen dikke onzin, want wat moet er in onze tijd nu nog geheim worden gehouden? Er valt niets geheim te houden en er is niets geheimzinnigs aan het opvoeren van een oude mythes. Dus aan geheimhoudplicht of het geheimhouden van kennis, daar doe ik liever niet aan.

Op de een of andere manier is in de in de loop van de geschiedenis de praktische uitwerking van de oude mysteriën ontvankelijk gebleken voor mensen die er baat bij hebben om allerlei regels om de deelname aan de spelen heen te bedenken. Dat is jammer want het is niet iets wat onder de mom van geheimzinnigheid of geheim genootschap hoeft plaats te vinden. Het leidt alleen maar af van waar het nu eigenlijk om te doen is; het beleven of het zich inleven in het mysterie spel.

Natuurlijk zijn er, net als ik, mensen die niet lid willen zijn of worden van een kerk, een groepring of een geheimzinnige orde, maar wel geïnteresseerd zijn in mysteriespelen. Naast het zelf organiseren van mysterie spelen is het dus vrijwel onmogelijk om ergens neutraal iets met mysterie spelen te doen.

Ik ben zelf ooit al eens naarstig opzoek geweest naar zo'n neutrale mysterie spelen groep, maar die is helaas nergens te vinden, vandaar dat ik maar snel ben begonnen met een eigen mysteriën speelgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten